Sylvie Verleye | F*ck de huisstijl
18693
post-template-default,single,single-post,postid-18693,single-format-standard,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,columns-4,qode-theme-ver-16.8,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive
 

F*ck de huisstijl

F*ck de huisstijl

Dit is niet mijn uitspraak maar wel eentje van Reinout Van Zandycke die zich de afgelopen acht jaar specialiseerde in overtuigingspsychologie. Ik was deze week spreker op de OMConference en hij was één van de andere sprekers met een topic die me wel interesseerde ‘hoe technieken uit de neuromarketing en sociale psychologie ervoor zorgen dat jouw digitale communicatie echt iets opbrengt’. Ik leerde niet alleen interessante inzichten maar ook een zeer geanimeerde spreker kennen, wat ik natuurlijk altijd toejuich.

Maar waarover gaat zijn quote nu? Hij kondigde aan dat hij zich met de quote op extreem glad ijs zou begeven want dit was een publiek vol marketeers. Zijn punt was echter, wat heb je aan het strikt volgen van een huisstijl wanneer die stijl niet helpt om visueel jouw boodschap duidelijk te communiceren. En dat is exact ook het punt dat ik wil maken als het gaat over PowerPoint.

Er zijn -kort door de bocht- 2 soorten PowerPoints: een rapport PowerPoint en een visuele PowerPoint. De rapport PowerPoint staat boordevol details en moet best ook als dusdanig gebruikt worden, dus als lees document. En voor die rapport PowerPoint kan je een template (opgelegde huisstijl) gebruiken want dit soort PowerPoint wordt vaak doorgestuurd, kan uitgeprint worden en dus interessant om overal logo, slide nummers enz… te zien.

Maar dan heb je ook een visuele PowerPoint die typisch gebruikt wordt op events voor een groot publiek. Deze PowerPoint is bedoeld als ondersteuning van jouw verhaal. Bij deze PowerPoint werken beelden heel goed. En als je dan door een bedrijf opgelegd krijgt om de huis template te gebruiken dan betekent dit dat je het beeld in die template moet proppen…en dat ziet er doorgaans vreselijk uit. Het publiek hoeft er echt niet elke slide aan herinnerd te worden (typisch met een logo) van welk bedrijf je bent. Dus F*ck die huisstijl als je voor een groot publiek spreekt! Blijf wel trouw aan jouw branding kleuren (echte RGB kleuren) want ik geloof wel in branding, alleen kan je die ook doorheen de slides gebruiken zonder vast te hangen aan een template.

Dus volgende keer dat je presenteert denk je 2 keer na voor je een PowerPoint maakt met als belangrijke vraag ‘heb ik een PowerPoint rapport nodig of een visuele PowerPoint’ en de pot op met die templates als je de laatste nodig hebt 🙂

No Comments

Post A Comment